Grönsaker 2011-10-15
Nu håller vårt skolarbete på att blir mer och mer praktiskt och vi läser nu om livsmedel, hur man tillagar dem på bästa sätt osv osv. Vi har nyligen läst om grönsaker, frukter och rotfrukter och jag tänkte nu göra lite inlägg om det. Hoppas att det ska falla er i smaken!?
Man bör förvara grönsaker svalt och mörkt för att behålla dem i "orginalskick" så länge som möjligt. Växter, precis som vi människor behöver näring för att överleva. Efter skörd börjar grönsakerna svälta och börjar då "äta up sig själva" och vi får då resultatet att de börjar bli mjukare och skrumpna, torka ihop och bli övermogna. Detta är en process som vi inte kan stoppa, men dämpa genom korrekt förvaring.
Som ni säkert har hört, så ska man inte förvara äpplen med andra frukter för då mognar de snabbare. Det stämmer och det beror på att äpple är den frukt som utsöndrar mest Etengas, vilket är en gas som alla frukter och grönsaker utsöndrar, mer eller mindre. Denna gas kan vi kalla för mognads gas. Om man då separerar olika frukter och grönsaker från varandra kan man öka hållbarheten på dem. Hur gör man enkelt detta då? Jo, genom att ha olika lådor i kylen (då vi även behåller luftfuktigheten på ett bra sätt så att livsmedlet inte torkar ut) eller skafferiet.
Första frågan man kanske bör ställa sig är; Vad är en grönsak? Det är en svår fråga att besvara, men ett svar skulle kunna vara att grönsaker är sådant som används som grönsak. Detta är ne.se definition av grönsak; "grönsak [grön`- el. grö`n-]subst. ~en ~er
ORDLED: grön--sak-en
• (ofta plur.) (odlad) köksväxt vars blad, skott, (omogna) frukter eller frön används som födoämne el. ibl. som krydda
ORDLED: grön--sak-en
• (ofta plur.) (odlad) köksväxt vars blad, skott, (omogna) frukter eller frön används som födoämne el. ibl. som krydda
Man kan dela upp grönsaker i olika underkategorier så som;
- Rotfrukter. Då man använder växtens underjordiska delar som livsmedel ex; rotknölar/amrötter; morot och palsternacka, stamdelar; potatis och jordärtskocka.
- Stjälk - och stamväxter. ex; fänkål och broccoli.
- Bladgrönsaker. ex; kålväxter; vitkål, lökväxter; gullök, purjolök.
- Blomgrönsaker. ex; blomkål.
- Fruktgrönsaker. Då frukten utvecklas från blommans fruktämne, ex; gurka och tomat.
- Frögrönsaker. ex; linser och ärtor.
- Kryddväxter. ex; senap och dill.
- Svamp. ex; mikrosvampar; i ex mögelost, makrosvampar; kantarell.
Man bör förvara grönsaker svalt och mörkt för att behålla dem i "orginalskick" så länge som möjligt. Växter, precis som vi människor behöver näring för att överleva. Efter skörd börjar grönsakerna svälta och börjar då "äta up sig själva" och vi får då resultatet att de börjar bli mjukare och skrumpna, torka ihop och bli övermogna. Detta är en process som vi inte kan stoppa, men dämpa genom korrekt förvaring.
Som ni säkert har hört, så ska man inte förvara äpplen med andra frukter för då mognar de snabbare. Det stämmer och det beror på att äpple är den frukt som utsöndrar mest Etengas, vilket är en gas som alla frukter och grönsaker utsöndrar, mer eller mindre. Denna gas kan vi kalla för mognads gas. Om man då separerar olika frukter och grönsaker från varandra kan man öka hållbarheten på dem. Hur gör man enkelt detta då? Jo, genom att ha olika lådor i kylen (då vi även behåller luftfuktigheten på ett bra sätt så att livsmedlet inte torkar ut) eller skafferiet.
Näringsinnehållet i grönsaker är bra då de innehåller höga mängder vitaminer och mineralämnen (mikronutrigenter) till mängden energi, dvs att man kan äta mycket utan att få i sig mycket energi men samtidigt få i sig större mängder mikronutrigenter. Man får även i sig kostfiber, vilket en frisk mage generellt tycker om.


Tranbärsmuffins 2011-10-13
För några dagar sedan testade jag att baka muffins på färska tranbär. Det blev över förväntan och supergott. Jag letade ett tag efter ett recept som var en bakelse med färska tranbär, men hittade inga, så jag hittade på mitt eget och tänkte att muffins borde funka rätt bra då man kan ha bär i dem. Så här kommer mitt recept på Tranbärsmuffins.
ca 30 st mindre, tid; 15 min i ugnen och 20 min förberedelser.
Ingredienser;
ca 400 g färska tranbär
2 ägg
100 g smält smör
2 dl socker
4 dl mjöl
1 msk vanillinsocker
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
- Sätt igång ugnen på 200 grader C
- Smält smöret
- Rör socker och ägg poröst
- Blanda i bakpulver, vanillinsocker och mjöl
- Rör ner det smälta smöret
- Rör ner mjölken
- Blanda försiktigt ner bären
- Ställ ut formar på en plåt och dela upp i formarna
- Grädda i ca 15 min

Vetenskapens värld SVT 2011-10-03
Såg nyligen detta program; vetenskapens värld, vilket handlar om dagens "hetsiga" debatt om LCFH. Tycker alltid att det är spännande att följa debatter som denna. Hur ställer ni er till metoden LCHF?

Bild hämtad från; http://www.perfekthalsa.se/wp-content/uploads/2011/09/2011-09-14-Kostr%C3%A5d-vid-diabetes-i-Vetenskapens-v%C3%A4rld-2011-09-12.jpg
Datum; 2011-10-03 kl 21,59
http://svtplay.se/v/2530713/vetenskapens_varld/vetenskapen_bakom_kostraden_nya_manfarder_planeras?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2530713/sb,p102815,1,f,-1 Länk direkt till programmet; hämtad 2011-10-03 kl 21,55. Spola fram programmet till 18;34 och se programmet därifrån, för det är där LCHF debatten börjar.
Del I avslutad del II påbörjad 2011-10-03
Nu har jag avverkat del I av denna terminen (redan!) vilket var sensorik och mikrobiologi. Ett spännande och lärorikt avsnitt, där vi inom sensoriken fick lära oss mer om de olika sensoriska testerna och hur man utför dem. När man utför ett sensoriskt test så vill man jämföra ex smak, lukt, ljud, syn och känsel av produkten. Inom den mikrobiologiska delen lärde vi oss mer om mikroorganismer så som bakterier och virus, vilka ger matförgiftning osv. Också ett spännande område vilket jag numera tillämpar mer frekvent än tidigare. Jag har blivit mycket mer medveten om alla så krabater som lever på oss och överallt och framförallt hur man ska göra för att undvika de sjukdomsframkallande (patogena) mikroorganismerna.
Nu siktar vi fram emot del II av denna kurs, vilket kommer att innehålla mer praktisk tillämpning i kök, dvs vi ska lära oss att LAGA MATEN. Hur man effektivast hackar en lök osv osv. Det ser jag mycket fram emot att få lära mig, kanske delar jag med mig av mina nyinlärda "kockknep" i senare inlägg.
Just nu håller vi på att läsa om livsmedelskvalitet och de olika aspekterna av det.